هیچ تحولی جز با درگیرشدن خانوادهها در تعلیم و تربیت به وجود نمیآید
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: هیچ تغییر، تحول و تکاملی به وجود نمیآید مگر اینکه خانوادهها به صورت مستقیم درگیر مساله تعلیم و تربیت باشند. به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خوزستان، محمد تقیزاده در گردهمایی استانی بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان، اظهارکرد: امروز روز انجمن اولیاء و مربیان و سلامت جسم و روان است. در طول تاریخ، سرزمین ایران همواره سرزمین پهلوانان بوده است. امروز در یک مدرسه در برخوردارترین منطقه اهواز از نظر اقتصادی، وقتی به قد و قیافه دانشآموزان نگاه میکنیم، متاثر میشویم و میبینیم که نسل ایرانی از نظر فیزیکی، روز به روز در حال افول است و ضعیفتر میشود. گاهی میبینیم که در کشور ما از نظر فرهنگی ظرفیتهای فراوانی وجود دارد اما مدیریتهای علمی و کارشناسی وجود ندارد. اگر از ما سوال شود در زمان شما آموزش و پرورش دچار چه تغییراتی شد، اگر در پاسخ بگوییم مدارس خوبی ساختیم، خواندن و نوشتن و فیزیک و شیمی را به دانشآموزان یاد دادیم، پاسخ قانعکنندهای ندادهایم، این یعنی تنها آموختهایم اما معلوم نیست که چه ساخته باشیم. وی گفت: من به دنبال این نیستم که یک دانشآموز تیزهوش داشته باشیم که سریع معادلات ریاضی را حل کند. من انسان دانا میخواهم. انسان نخبه کسی نیست که بزرگترین معادلات فیزیک و شیمی را حل کند، بلکه کسی است که سادهترین مسائل زندگی خود را بفهمد. ممکن است یک انسان بیسواد، یک فرد نخبه باشد اما یک مهندس یا پزشک، سادهترین مسائل را متوجه نشود. این مسئولیت بر عهده دو نهاد یعنی؛ خانه و آموزش و پرورش است. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: اگر این اتفاق بیافتد و آموزش و پرورش اولویت اول دولتها باشد، این ارتباط نیز به خوبی نیز میتواند ایجاد شود. حدود چهار سال پیش کتاب 'توسعه آموزش و پرورش' را به شورای آموزش و پرورش تحویل دادیم، این کتاب شامل 20 اولویت اصلی آموزش و پرورش است. ما نمیتوانیم کنکور را به پایینترین لایهها در مدارس بکشانیم. ارزیابی دانشآموزان بر اساس دو شاخص امتحانات سوم متوسطه و کنکور صورت میگیرد. وای به حال کشوری که دانشآموزان آن به این شکل ارزیابی شوند. تقیزاده ادامه داد: اولویت اول من، پیشدبستانی است. هدف من این نیست که دانشآموز ما یک سال زودتر وارد مدرسه شود تا یک سال زودتر خواندن و نوشتن را بیاموزد، بلکه هدف این است که دانشآموز ما یک سال زودتر وارد مدرسه شود تا ذهن خانواده زودتر درگیر مدرسه شود و دانشآموز نیز با معلم، مشکلات و فضای فیزیکی، ارتباط برقرار کند. وی تصریح کرد: تربیتبدنی، میدان بازی بچهها، بهداشت و توجه ویژه به مدارس دخترانه، از دیگر اولویتهای ما هستند. این 20 اولویت، اولویتهای برتر آموزش و پرورش هستند، نه اینکه تنها به یک بخش مشغول شویم و تمام هزینهها را صرف آن بخش کنیم. نمیگوییم 100 درصد در اجرای برنامههای خود موفق عمل کردهایم اما کارمان را بر اساس برنامه انجام دادیم. با اجباری کردن پیش دبستانی در خوزستان، رتبه استان در پیشدبستانی در کشور از 18 به رتبه نخست ارتقا پیدا کرد. در کنکور نیز با اینکه اولویت اصلی ما نبود، از رتبه 27 به 19 رسیدیم. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: هیچ تغییر، تحول و تکاملی به وجود نمیآید مگر اینکه خانوادهها به صورت مستقیم درگیر مساله تعلیم و تربیت باشند. این همافزایی و هماهنگی میتواند آسیبهای ما را کاهش دهد و کاری کند که شاخصهای ما ارتقا پیدا کند. گاهی میبینیم با اینکه خانوادهای از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی دارد، اما حاضر نمیشود برای فرزند خود کتابهایی برای مطالعه خارج از درس بگیرد. باید تلاش کنیم تا شاخصهای مطالعه را ارتقا دهیم. تقیزاده ادامه داد: شاخص کتاب در همه زمینهها ازجمله چاپ، کیفیت، تیراژ و محتوا در کشور افت پیدا کرده اما در یک شاخص یعنی قیمت، افزایش داشته است. اولین شاخص بررسی کشورها، شاخص چاپ، یعنی چاپ روزنامه و کتاب است. اگر بخواهیم از نظر فرهنگی و علمی بر دنیا تاثیرگذار باشیم، باید این شاخصها را بهبود دهیم. این کار نیز جز با کمک خانوادهها ممکن نیست.